Marcel Antonius Kooij
Verandering

In 'Gevoelens-gedachten-maken' wil ik mijn voel-denk-maakproces van mijn meest recente exposities en werken kort en bondig weergeven. De kleine schetsen en gedachtencollages zijn daarbij belangrijke middelen.


KZOD Haar stem in Haarlem, 100 jaar Vrouwenkiesrecht, september 2019

14 kunstenaars tonen hun visie op 100 jaar vrouwenkiesrecht in de kloostergangen Haarlem. 

Twee gedachtencollages waarbij eerst de drie vrouwen worden getoonzet en vervolgens waakzaamheid wordt vormgegeven in het stempotlood met dwangbuis. In het grote werk de uiteindelijke samenbundeling van drie vrouwen, stempotlood, waakzaamheid, het nieuwe licht in het affiche uit 1918. 'Trias politica' vanaf 1581, 1848 naar 1917 en 1919 uitmondend in de eerste vrouwelijke M.P.?



KZOD La Dolce Vita, augustus 2019

11 kunstenaars laten zien wat zij onder La Dolce Vita verstaan en wat blijkt? Het zijn toch de kleine dingen die ons leven goed maken, zoals het gezin, vriendschap, strand, natuur, zomerse feesten en hier en daar een humoristische kijk.

Het zoete en stoute leven van Jip. 'Jip op een moment dat hij kan kiezen'. 

De gedachtencollage zoekt naar de beste positie van hoofd, plaats op het doek en kleuren.


 

KZOD Nieuwe lichting kunstenaars, Fantasie en Realisme, 2019

6 nieuwe leden van KZOD presenteren zich in De Waag te Haarlem. 

Mijzelf presenteren in een aantal van mijn meest recente werken, in de materialen waar ik mij bij thuis voel en mijn motto: De mens centraal. 

'De mens staat centraal in mijn werk waarbij het op de een of andere manier moet schuren. Kwetsbaarheid in de mens is wat ik zoek.'

Held: In ballpoint een van de moeilijkste portretten ooit natekenen is bijna onbegonnen werk, maar je ontkomt er niet aan je held te kopiëren. 'Selfie': De 'selfie' is geïnspireerd op 'de wanhopige man' van Gustave Courbet (1843) waarbij ik heb getracht de 'Frans Hals losse toets' te imiteren. De Toeschouwer: De intimiteit van de Pieterskerk tijdens de Huizingalezing door Ton Koopmans (09-12-2016) in beeld gebracht met pastel. 'Lautrec' en 'Thea': Direct tekenen van model Thea in ecoline met pen en waterverf waarbij het toeval ook helpt. 'Loes': Geheel in de stijl van Rembrandt eerst twee onderlagen aanbrengen vervolgens een ondergrond van groen voor het gezicht aanbrengen. Afsluitend laag op laag de huid aanbrengen en ook de ondergrond het werk laten doen.


Place du Tertre - KZOD, Tekenen en schilderen in de Haarlemse hofjes, 2018

Hofjesbewoners en hun omgeving. Deze zomer aantal hofjes bezocht en de gebouwen en hun bewoonsters getekend. In een gedachtencollage verwerkt en vervolgens Codde van Beresteyn in waterverf gezet. Tentoonstelling in de Kloostergangen van het stadhuis van Haarlem. 7 december 2018 t/m 4 januari 2019.


Art4Triangle In Europa, 'Macho en Vrouwe Justitia', 2018

'Macho en Vrouwe Justitia' 

Het verhaal van Zeus, die als witte stier Europa verleidt en verkracht, is een bekend beeld uit de Griekse mythologie. Vrouwe Justitia is hier door een macho (bizon) verkracht en haar middelen om rechtvaardig te kunnen oordelen zijn uit haar handen geslagen De pioenroos (zinnebeeld van de menselijke waardigheid-EU grondwet) dreigt te worden vertrapt. Het gevolg is dat de democratie en daarmee onze cultuur dreigt te worden overspoeld door golven van rampspoed (skyline Haarlem). (9 x 15 cm - 50 x 50 cm - 60 x 40 cm)


700 jaar Janskerk-Kunstkerk KZOD Place Du Tertre, 2018


De Janskerk bestaat in 2018 700 jaar. De kerk was onderdeel van een van de belangrijkste Johannieterkloosters van Nederland. Tijdens de expositie is gevarieerd werk te zien van KZOD-kunstenaars van zowel het interieur als de buitenkant. 

Mijn tekening is aangekocht door Vrienden van het Noord-Hollands Archief.


Cultuurnacht Haarlem, KZOD In The Pocket Art, 2018

'KZOD In the pocket art'

Het motto van de kunstenaarsvereniging Kunst Zij Ons Doel (KZOD) voor haar bijdrage aan de 1e Cultuurnacht in Haarlem.

Kleine werken (10 x 10 cm) voor een kleine vergoeding. Voor mijn werken zocht ik naar een verbindende factor tussen de verschillende podia van de Cultuurnacht en de stad Haarlem. Ik kwam al snel uit bij het stadswapen van Haarlem en 9 schilderdoekjes. Voor de achtergrond van de 9 kleine werken is de kleur rood (vermiljoen en alizarin crimson) gebruikt. Dit is de kleur in de achtergrond van het wapen van Haarlem. De symbolische betekenis van deze rode kleur is moed en opoffering. Juist cultuur kan een produkt van moed en opoffering zijn. Op het opgedroogde rood is een zwarte laag (ultramarijn,gebrande omber, vermiljoen en alazarin crimson) aangebracht. Vervolgens zijn direct in de natte zwarte laag de afbeeldingen van de verschillende podia met een paletmes ingekrast. De volgende podia zijn geschilderd: de Grote of St. Bavokerk, het Teylersmuseum, het Frans Halsmuseum, de Toneelschuur, de Vishal, de Philharmonie, het Patronaat en de Waag. 

Het middelste kleine werk is een combinatie van toneel, dolhuys en gaming en heeft als knipoog dat cultuur vaak begint als ‘cult’ in de nachtelijke uurtjes door mensen die in eerste instantie niet begrepen worden. (9 x 15 cm - 10 x 10 cm - 30 x 30 cm). 

Drie schilderijen verkocht, Teylers Museum, Frans Hals en St. Bavo.


Ogenschijnlijke verschillen, Ruloff A. Manuputty, 2017

Marga heeft mij gewezen op het boek van Elly Koen over haar oom Ruloff Manuputty. Een bijzondere man en een bijzonder verhaal. Geboren in Tual (Indonesië 1926) en overleden in 2002 te Groningen. Kunstenaar beïnvloed door Miro, Klee en de Cobra groep en o.a. directeur van de kunstacademie 'Vredeman de Vries' in Leeuwarden. Ik ben door hem geïnspireerd geraakt en heb een klein schaalmodel gemaakt die het streven van Manuputty naar harmonie verbeeld. Ik noem het 'aanraking' waarbij de twee culturen elkaar aanraken in de onvermijdelijke verbondenheid maar ook in de verschillen. De kleine vogel raakt de grote in het hart. Ook het ogenschijnlijke verschil is in een kleine 'twist' kenbaar gemaakt. Het is in 3D juist het tegenovergestelde van waar Manuputty zo een vaardige kunstenaar in was, het platte vlak. Als ik het ooit ga maken dan denk ik aan corten staal, geoxideerd ijzer of koper, welke de rode kleur heeft waar Manuputty zo aan gehecht was.


Graffiti Rembrandt, 2016

Graffiti workshop voor mijn 60e verjaardag. Met een hoodie, spuitbussen, mondkapje etc. naar hal in Amsterdam. Tussen jongeren met ouders aan de slag gegaan. Doel was mijn held Rembrandt te verwerken in mijn eerste graffiti tekening. Doekje in het midden van rechter werk is 30x30 cm. Het grote schot 200x300 cm. 


Lezend meisje, Gerhard Richter, Tom Hunter (Vermeer), 2015-2016

Geïntrigeerd geraakt door het lezende meisje van Johannes Vermeer, de 'vertaling' daarvan door Gerhard Richter en fotograaf Tom Hunter, ben ik zelf aan de slag gegaan. Ballpoint naar Gerhard Richter, pastel en olieverf naar Hunter. Pas veel later kwam ik nog het oude artikel van Joost Zwagerman tegen (14-12-2011, De Volkskrant) 'Een ode zal altijd diep in de schaduw staan van het werk dat hulde wordt gebracht'  In het Vermeer Centrum in Delft is op bijzondere wijze getoond welk spel met licht Vermeer op onnavolgbare wijze is aangegaan. Waar zit de kracht van het licht van Vermeer?